آشنایی با اماکن مذهبی مشهد
نوشته شده توسط : gheirati

  اماکن مذهبی مشهد بدون شک یکی از دلایل مهم سفر به شرق ایران می باشد. مشهد به عنوان پایتخت مذهبی ایران و به دلیل وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) هر ساله میزبان زائران زیادی است. اما در کنار وجود حرم مطهر اماکن مذهبی دیگری در این شهر وجود دارد. در اینجا قصد داریم شما را با مشهورترین اماکن مذهبی مشهد آشنا کنیم.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد

یکی از معروف ترین اماکن مذهبی مشهد مسجد گوهرشاد است. این مسجد به دست گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ ساخته شد. این مسجد در جنوب حرم مطهر واقع شده است. معماری بی نظیر و کاشی کاری های منحصربفرد این مسجد باعث شده که یکی از پر بازدیدترین مساجد ایران محسوب شود. این بنای تاریخی و مذهبی از شاهکارهای دوران تیموری می باشد.

آرامگاه پیرپالان دوز شاهکاری از اماکن مذهبی مشهد

در یکی از روستاهای کارده (از روستاهای نزدیک مشهد) عارفی به نام شیخ محمد عباسی در قرن دهم هجری متولد شد. شیخ محمد عارف از شخصیت های علمی بزرگ زمان خود بوده است.

آرامگاه پیرپالان دوز شاهکاری از اماکن مذهبی مشهد

اما این عارف با وجود محسناتی که داشت، به پالان دوزی مشغول بود. همین دلیل باعث شد تا لقب پیر پالان دوز را به ایشان نسبت دهند. آرامگاه پیرپالان دوز به دلیل معماری و کاشی کاری های چشمگیر خود بعنوان یکی از بناهای جذاب و پر نقش و نگار شرق کشور نام برده شده است. این بنا در خیابان نواب صفوی و ضلع شرقی حرم واقع شده است.

امامزاده یاسر و ناصر(ع)

امامزاده یاسر و ناصر(ع)

اگر با تور مشهد به این شهر زیارتی سفر کرده باشید، در ابتدای جاده طرقبه و در روستای گلستان با این مقبره برخورد خواهید کرد. مقبره امامزاده یاس و ناصر(ع) بعنوان یکی از مهمترین اماکن مذهبی مشهد نام برده شده است. چرا که این آستان هر ساله میزبان مهمانان داخلی و خارجی زیادی بوده است.

طبق مستندات ثبت شده تاریخی این دو برادر از برادران بی واسطه امام رضا(ع) بوده اند. هر چند که مشخص نیست این بنا در کدام دوره ساخته شده است. اما در سال 1342 این بنا توسط خیرین بازسازی شد.

آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد

خواجه مراد یا هرثمه بن اعین یکی از بهترین یاران امام رضا(ع) بوده است. آرامگاه خواجه مراد به همان اندازه که جنبه مذهبی دارد. از نظر سیاحتی و تفریحی هم برای گردشگران مورد توجه قرار دارد.

 این مقبره بعنوان یکی از اماکن مذهبی مشهد در جاده فریمان و در رشته کوه های بینالود قرار گرفته است. این مکان مذهبی دارای امکانات رفاهی از قبیل رستوران، سرویس بهداشتی و اتاق های بعنوان اقامتگاه است. همچنین به دلیل وجود ارامگاه بر روی کوه تفریح مناسبی برای کوهنوردان شده است.

آرامگاه خواجه ربیع از باشکوه ترین اماکن مذهبی مشهد

آرامگاه خواجه ربیع از باشکوه ترین اماکن مذهبی مشه
 

ربیع ابن خثیم معروف به خواجه ربیع از سرداران سپاه حضرت علی(ع) بوده است. پس از فوت ایشان به دستور شیخ بهایی و توسط شاه عباس صفوی این آرامگاه ساخته شد. این مقبره در باغی بزرگ و زیبا در شمال شهر مشهد بنا شده است.

گنبد این بنا با کاشی های فیروزه ای بسیار شکیل و درون آرامگاه هم با نقاشی های طلایی کار شده است. طرح این آرامگاه به شکل هشت ضلعی بوده و درون آن چهار ایوان وجود دارد. گفته می شود ایده بنای تاج مجل از آرامگاه خواجه ربیع گرفته شده است.

خواجه اباصلت

خواجه اباصلت

یکی دیگر از اماکن مذهبی مشهد خواجه اباصلت نام دارد. عبدالسلام بن صالح (خواجه اباصلت) از یاران امام رضا(ع) بوده که کتاب وفاة الرضا را به نقل از ایشان تالیف کرده است. همچنین ایشان راوی چکونگی شهادت امام رضا(ع) بوده. آرامگاه خواجه اباصلت یکی از مکان های زیارتی است که زائران بسیاری در کنار زیارت حرم مطهر از آنجا هم دیدن می کنند.

از دیگر اماکن مذهبی مشهد می توان به گنبد سبز، گنبد خشتی مشهد، مسجد شاه یا 72 تن و مصلی طرق مشهد نیز اشاره کرد.

اگر به مشهد مقدس سفر کردید و قصد رزرو هتل مخصوصا رزرو هتل در نزدیکی اماکن زیارتی مشهد را داشتید پیشنهاد می کنیم حتما سری به این مکان های زیارتی بزنید.





:: برچسب‌ها: رزرو هتل در مشهد , هتل مشهد , اماکن زیارتی مشهد , شهر مشهد , ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: